In 1967 stond Gé Voskuylen in Wijhe, als onderwijzer voor de klas. De bandrecorder deed zijn intrede in het onderwijs en werd door Gé als educatief hulpmiddel met veel enthousiasme toegepast. Gepassioneerd voor dit nieuwe medium kwam Gé in contact met de schooluitgevers Kluwer, Malmberg en Wolters Noordhoff die hem vroegen om taalcursussen, luisteroefeningen en documentaires te gaan produceren.
Gé kreeg het in de vingers en in 1969 maakte hij de overstap naar de audio-business. Hij ging zich professioneel bezig houden met loonpersingen; het maken van platen in opdracht van derden. Mirasound werkte veel voor koren, muziekverenigingen en popgroepjes, die hun muzikale prestaties op de toen nog “zwarte schijf” vastgelegd wilden zien. Omdat Mirasound nog niet over een eigen studio beschikte werd in het begin uitsluitend op locatie opgenomen en ging de apparatuur mee in een personenauto met aanhanger. Een repetitieruimte, kerk of zaaltje werd omgebouwd tot studio. Het bedrijf breidde zich uit en de eerste eigen vaste studio van Mirasound ontstond toen in 1973 een pand aan de Langstraat te Wijhe werd gekocht.
De techniek ontwikkelde zich snel en een nieuw fenomeen deed zijn intrede: de meer sporen-recorder. Door de aanschaf van een Ampex 16-sporen recorder kregen de muzikanten en de technici veel meer mogelijkheden. Het in balans brengen en overdubben werden veel eenvoudiger. In 1975 werd de aanhanger vervangen door een heuse Mobile Studio en in 1978 kwam daar een tweede registratiewagen bij. De beide wagens werden voorzien van 24-sporen machines: iets wat op dat moment uniek was voor Nederland. De telefoon stond roodgloeiend en vele opnames op locaties en in de studio werden geboekt en uitgevoerd. Er ontstond steeds meer behoefte om zelf ook te kunnen mixen en daarom werd een grote MCI mixer aangeschaft. Da
ar stond hij dan: 36-kanalen in- en output. En je kon nog automatisch mixen ook, Professionaliteit ten top!
Mirasound werkte steeds meer voor brassbands, harmonieën en fanfares en raakte hierdoor zeer vertrouwd met de specifieke eisen die opnames van deze orkesten stellen. Vanaf 1973 werden voor muziekuitgever Molenaar alle platen- en Cd-producties door Mirasound gerealiseerd. Bij het 50-jarig jubileum van Molenaar Edition kon Voskuylen deze samenwerking beklinken met een gouden plaat.
Vanwege haar specialisatie werd Mirasound zeer regelmatig uitgenodigd om grote manifestaties met koren en orkesten vast
te leggen op de tape. Live concerten van nationale en internationale artiesten werden geregistreerd. Voskuylen werkte in die tijd onder andere voor: Freek de Jonge, Herman Finkers en Urbanus, maakte opnamen van een interview in Rome tussen Sylvia Kristel en Mies Bouwman en maakte live opnames van concerten van Lion Hampton en 3 live albums van Golden Earring. De muziek uit de film Cha-Cha met Herman Brood en Nina Hagen werd eveneens door de Mobile geregistreerd. In de studio werden albums opgenomen of gemixt van bands als Cuby and the Blizzards, Golden Earring, maar ook radio tunes, zoals die van de Tour de France.
Ook de landelijke omroepen maakten gretig gebruik van de mobiele 24-sporen faciliteiten van Mirasound voor de registratie van live-concerten van onder andere Dire Straits, Pink Pop, North Sea Jazz, Roxy Music, Olivia Newton-John, AC/DC en Frank Zappa.
Het bedrijf was inmiddels sterk gegroeid en in 1981 verhuisden Mirasound van Wijhe naar een veel ruimere behuizing in Wilp (bij Deventer). Het nieuwe onderkomen leende zich bij uitstek als ontmoetingsplaats voor de vele cliënten. Bij die gelegenheden werd er natuurlijk gemusiceerd, gezongen en veel gesproken.
Artiesten wisselden ideeën uit en nieuwe producten werden gepresenteerd, zoals de aanbieding van het eerste exemplaar van een nieuwe LP van dichter Huub Oosterhuis en de componisten Antoine Oomen en Tom Löwenthal.
In de midden 80-er jaren was het maken van platen enorm populair. Het was dan ook een drukte van belang in onze studio te Wilp. Vele koren en muziekverenigingen maakten opnamen. Toen, door Hilversumse boycotten en de uitbreiding van de omroepwagens met multitrack-opname-apparatuur, het opnamewerk voor de landelijke omroepen wegviel richtte Mirasound zich meer op haar specialiteiten: de brassbands, harmonieën, koren, fanfares en militaire kapellen. Vaak werden deze opnamen begeleid door opnameleider / muziekregisseur Anne Posthumus, oud-dirigent van de Koninklijke Militaire Kapel en producer Roelof Elsinga bij koorproducties.
Platen verkochten erg goed. Reden waarom goede doelen vaak naar dit middel grepen om geld in te zamelen. Mirasound mocht meemaken dat een van haar producten een record opbrengst van wel ƒ 50.000,= voor een goed doel realiseerde. De tweede helft van de 80-er jaren werd gekenmerkt door twijfel. De digitale registratie en de CD werden geïntroduceerd en bij opnamen moest gekozen worden tussen de LP of de nog niet ingeburgerde en dure CD.
Gé Voskuylen besloot, met een compagnon, een nieuwe studio te stichten in Hilversum. Het bedrijf kreeg de naam ‘Studio 88’. In eerste instantie werd Studio 88 ingericht met technisch materiaal van Mirasound, maar de studio ontwikkelde zich voorbeeldig en alras kon het glas geheven worden op een nieuwe moderne inrichting. Bekende artiesten waaronder André Rieu, The Scene, Sandy Coast, Fruitcake, Anton Verhagen, Earth & Fire/Jerney Kaagman, René Froger, Marco Borsato, Latoya Jackson, Vanessa, The Sisters, Freek de Jonge en het Rosenberg Trio wisten Studio 88 te vinden en waardeerden haar werkwijze en kwaliteit. Ook bekende producers maakten hun producties in Studio 88.
Na een moeizame periode ging in 1990 de audiobranche weer bergopwaarts. De overstap van LP naar CD was gemaakt. De techniek bij Mirasound had zich daaraan aangepast en de Mobile Studio’s waren volop in de running. Nogmaals werd er verhuisd. Dit keer naar het NCRV gebouw aan de Bergweg in Hilversum. Hier beschikten wij over een ruime studio. Door deze ruime studio werden er veel orkest- en musical producties (o.a. The Lion King) gerealiseerd. Maurice Luttikhuis, Edwin en Marcel Schimscheimer, Freddy Golden waren veel geziene gasten. De studio was zo ruim dat Pater Moeskroen een live album opnam met publiek. Artiesten als Rita Reijs, Cor Bakker, Michiel Borstlap, Harry Slinger, Ramses Shaffy, 3 Baritons (Ernst Daniël Smid, Henk Poort en Marco Bakker), Rosenberg Trio, Lois Lane, Ilse De Lange, Trijntje Oosterhuis, Louis van Dijk en Toon Hermans met Kinderen voor Kinderen mochten we verwelkomen. Behalve de ruimte en akoestiek, was met name de unieke Kawai concertvleugel populair. In deze periode kende de platenmaatschappij hoogtij dagen met het eigen Mirasound (gewijde muziek) en World Wind Music label (blaasmuziek). In 2000 werd helaas besloten om deze studio af te breken en opnieuw in te richten als kantoorpand, waardoor we gedwongen werden om te verhuizen.
Omdat het gebouw in Hilversum werd gesloopt, is besloten naar Amersfoort te vertrekken. Eerst werd gestart met een mix ruimte om de locatieopnames af te werken, maar al snel volgde ook een opnamevloer van 80 m2, zodat de pop- en jazzbandjes weer de opnames door Mirasound konden laten verzorgen. De grote Kawai Concertvleugel was hierbij het paradepaardje. Vele cd producties zijn er in deze periode opgenomen, ook voor radio/tv. Op 25 mei 2011 komt er een abrupt einde aan een tijdperk, want die dag overlijdt directeur en oprichter Gé Voskuylen aan de gevolgen van een hartstilstand. Hij was een voorbeeld voor ons allen door zijn inspiratie, enthousiasme, betrokkenheid en energieke aanpak van werken. Omdat Gé de drijvende kracht was achter de studio opnames werd door zoon Harold, die inmiddels ook al 20 jaar werkzaam is in het bedrijf, besloten om in 2012 te stoppen met een eigen studio en zich te richten op enkel de locatie opnames, persingen en uitgeverij. Daarbij ging het bedrijf de aandacht meer op video richten, wat resulteerde in een eigen TV programma bij BravaNL, genaamd Windkracht 10. Gé heeft hiervoor nog net het startschot kunnen geven en diverse samenstellingen kunnen maken. Inmiddels wordt i.s.m. diverse festivals ook de mogelijkheid geboden om video opnames van de eigen optredens te bestellen.
In de loop van 2012 betrekt het bedrijf een nieuw kantoor en krijgt de studio eerst een tijdelijke plek in Nijkerk. Hier beschikten wij wederom over een mix en edit ruimte voor onze locatieopnames. Er wordt een samenwerking aangegaan met dB Mediagroep. In 2014 verhuist het bedrijf naar Hilversum, waar het meerdere studio’s in het Muziek Centrum van de Omroep betrekt. Ons wordt gevraagd mee te verhuizen en dat laten we ons geen twee keer zeggen. Sinds december 2014 beschikt Mirasound weer over een keur van studio’s om alle soorten repertoire en samenstellingen te kunnen opnemen en af te werken. Voor meer info, zie onze studio pagina’s.